Followers

Monday, August 30, 2010

Shopping jubah.... Shopping tudung....


Hari ini cuti umum. Cadangnya nak pergi bandar. Nak 'survey' jubah & tudung kot-kot ada yang berkenan di hati. Dah lama Kak Lis tak tempah pakaian.
Rasanya dah hampir 20 tahun.......

Kebanyakan beli di kedai @ butik aje. Bukan apa... risau kalau tempah nanti tak selesa dipakai. Sebab pernah beberapa kali tempah tapi tak puas hati. Senang-senang beli siap aje.. Lagipun Kak Lis ni cerewet sikit bab membeli jubah & tudung ni. Bukan cerewet bab harga... (tapi kalu mahal sangat-sangat sampai beratus-ratus ringgit tu memang la cerewet). Maksud Kak Lis, cerewet fasal warna,'cuttingnya' & yang paling utama menepati ciri-ciri berpakaian dalam Islam, sebagaimana firman Allah swt dalam:

Surah An Nur: 31 yang bermaksud...

"...... Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya & janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya) kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara lelaki mereka......"

Bukan apa... jubah yang berada di pasaran sekarang ni memang banyak sekali tetapi tidak semua yang menepati kehendak ciri-ciri berpakaian dalam Islam iaitu:
*menutup aurat.
*tidak nipis hingga menampakkan tubuh se pemakai dari luar.
*tidak ketat @ sempit sehingga menanpakkan susuk tubuh si pemakai.
*warna pakaian yang tidak menarik perhatian lelaki bukan mahram.
*bukan untuk bermegah-megah.


Kadang-kanag sedih juga bila tengok wanita Islam berpakaian separuh menutup aurat & separuh tidak. Contonya pakai tudung tetapi terlalu kecil hingga tidak melepasi dada yang harus kita tutupi. Ada yang bertudung tetapi dikenakan dengan T Shirt 'adik' dengan seluar jeans yang sangat ketat hingga menampakkan papan punggung bila tunduk mengambil barang atau nampak pusat bila mengambil sesuatu di atas.
Lengan... usah cerita... memang nampak sejela2nya la..

Tidak kurang juga yang memakai baju kurung @ kebaya tetapi begitu ketat hingga menampakkan bentuk tubuh. Kadang-kadang baju ini dikenakan dengan selendang yang menampakkan jambul mereka yang diwarnakan dengan warna emas, coklat merah & sebagainya.

Kadang2 bila diamat-amati langsung tidak menampakkan keanggunan & keceriaan seseorang wanita tetapi lebih menampakkan kepada seseorang yang langsung tidak tahu menilai nikmat yang Allah telah berikan kepadanya.

"Dia orang ni pakai macam tu nak tunjuk kat siapa...?
Dia orang tahu tak cara diaorang berpakaian itu sebenarnya boleh mendatangkan 2 dosa... 1 dosa pada diri sendiri kerana tidak menutup aurat & ke 2 dosa pada orang yang melihatnya."


Itulah 2 persoalan yang selalu berlegar fikiran bila ternampak suasana begini.


Jubah dipasaran terbahagi kepada dua.Jubah tradisional & jubah moden. Jubah moden ni warnanya pelbagai ada yang cerah secerahnya, ada yang kelabu & tak kurang juga yang hitam. Bezanya ia dihiasi dengan manik-manik @ kerawang2. Manakala yang tradisional kebanyakan warnanya adalah kelabu, gelap & kehitaman & kainnya agak tebal.

Kak Lis ada kedua-duanya, tradisional & moden. Tetapi akhir-akhir ini memang susah nak dapatkan yang tradisional, kebanyakan di pasaran adalah yang moden. Bagi Kak Lis yang moden pun boleh kita beli, asalkan ianya menepati syarat-syaratnya berpakaian dalam Islam.

Biasanya kalau beli jubah, kak Lis suka yang warna gelap. Sampai member taukeh butik tanya... "Kak Lis ni tak nak ke 'try' pakai 'colour' yang cerah-cerah sikit..? Asyik2 gelap aje...!!". Sebab tu la.. dalam koleksi ada beberapa aje yang bewarna cerah. Nak buat macamana... hati dah terpaut pada yang gelap.. hehehe.

Bagi Kak Lis yang paling utama ialah menepati ciri-ciri berpakaian wanita islam selain sudah semestinya kak Lis akan pastikan akan sentiasa kelihatan bersih, kemas dan anggun. Bukan apa... Islam tu kan suka pada kekemasan.. lagi pun kalu kita berperwatakan kotor , selekeh & tidak kemas macamana kita hendak duduk bersama orang lain untuk bersama-sama mengerjakan kebaikan.
Sebab orang tengok kita pun tak mahu, usahkan nak datang dekat dengan kita.

Harap-harap semoga 'survey' Kak Lis nanti bukan setakat 'survey' tetapi mampu membawa pulang Jubah & tudung yang boleh menutup aurat sebagaimana menepati kehendak Islam.

Agaknya mungkin ada rakan-rakan yang bercadang untuk membali baju & tudung pada hari ini.
Jangan lupa ya.......

Pastikan baju & tudung pilihan kita itu.....
benar-benar menepati syarat berpakaian dalam Islam agar kita sentiasa dalam RedhaNya.

2 comments:

  1. betul sekali k.lis. Bila memilih pakaian utamakan dulu syarat2 pakaian menutup aurat. Sayangnya orang kita masih ramai mengutamakan daya tarikan berbanding menutup aurat dengan sempurna.

    belated Eid Mubarak!

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Chik... Sayang sekalikan.. elok2 patut dapat pahala.. dapat dosa sebab tak menepati syarat2 berpakaian yg dah ditetapkan Allah swt.

    ReplyDelete