Followers

Saturday, August 28, 2010

Jalan... jalan... cari kasut..


Seperti biasa bila dah dekat nak raya ni... pusat membeli belah menjadi tumpuan umat Islam membeli belah keperluan raya. Kak Lis pun sama, tumpang sekaki.... hehehe. Niat di hati untuk mencari kasut. Kebetulan kasut yang dipakai ni dah rosak. Al maklum aje la selalu digunakan.

Kak Lis memang jenis orang yang tak suka banyak kasut. Biasanya 1 pasang aje dan sudah pasti warna hitam menjadi pilihan. Pernah juga beli warna coklat tetapi hitam jugak yang bertahta dihati. Tak tau la kenapa...... mungkin
"Hitam itu menawan kot..."

Oh ya..... kalau nak tau dari zaman 'student' sampai sekarang fesyen kasut yang Kak Lis pakai tetap sama. Bertutup penuh & bertumit tidak tinggi iaitu kurang dari 1 inci dan sudah pasti yang bertumit lebar.
& jenis lebar di depan "B shape".

Oleh kerana kasut tu dah rosak maka terpaksalah Kak Lis beli yang baru & sama-sama menyibuk kat kedai kasut. Kira jadi kasut raya la ni. Orang kata " 2 in 1..." gitu ha...

Masa sedang pilih kasut tu, tak sangka pulak begitu ramai kaum sejenis dekat kedai tu.
Baru teringat.... mereka mesti nak beli kasut raya. "Ah tak kisah la...... janji aku dapat kasut. dah tak tahan pakai kasut yang rosak ni. ". Detik hati ini. Sedang Kak Lis memilih kasut, Kak Lis terlihat seorang perempuan muda dalam lingkungan 30 an sedang mencuba beberapa pasang kasut.

"Mak datuk.. tingginya.." Detik hati Kak Lis. Bukan setakat tinggi sejengkal... tumitnya lebih halus dari jari kelengkeng Kak Lis ni ha...
"Sure" tergolek kalu aku pakai kasut tinggi macam tu...hehehe..." Detik hati ini sekali lagi dengan muka yang sikit tersenyum.

Belum sempat habis memikirkan fasal perempuan tersebut tiba-tiba terlihat pulak orang di sebelah Kak Lis yang mempunyai citarasa yang sama dengan perempuan yang pertama tadi. Bezanya ialah dari segi umur. Kak Lis rasa kalau di lihat dari raut wajahnya umurnya dalam lingkungan awal 40 an.

Kak Lis cukup teruja... walaupun dia agak berumur tetapi dia tetap menjaga nikmat yang Allah berikan kepadanya berupa kesihatan & tubuh badan yang sihat dengan cara mementingkan imej & keterampilan dirinya.

"Sesungguhnya Allah sangat suka melihat kesan nikmatNya ke atas hambaNya."
(Hadith Riwayat Tarmidzi & Hakim)

Sebagai seorang wanita Islam kita seharusnya sentiasa menjaga imej & keterampilan...
Mesti sentiasa kelihatan kemas....
Mesti sentiasa kelihatan anggun...
Mesti sentiasa ceria...
Mesti sentiasa sihat....
Mesti sentiasa cergas...

Barulah orang lain senang hendak mendekati kita & mudah untuk kita mengajak ke arak kebaikan.
Bayangkanlah jika kita sentiasa tidak sihat, sentiasa sakit & bermuka sugul, apa-apa yang kita pakai tidak akan mengubah keterampilan diri dan yang rugi adalah diri kita sendiri....

"Ok ke kak saiz tu dengan akak...??" Terdengar suara jurujual inginkan kepastian.
"Errrrr.......... ok boleh." jawab Kak Lis. Kasut yang Kak Lis beli saling tak tumpah seperti yang sebelum ini, yang penting ia mempunyai ciri-ciri yang baik untuk kesihatan kaki dan tubuh badan Kak Lis.

Bukan apa Kak Lis teringat sangat kajian yang dibuat bahawa kasut yang tingginya 2.3 inci akan menanggung 50% beban berat badan seseorang. Manakala 3 inci pulak akan menanggung 70% beban berat tubuh. Kalau sejengkal....?????? Tak tau la nak kata apa.... Tambah-tanbah se pemakai tu bertubuh besar & berisi.... Ish.. ish...ish...

Bukan itu je...
Kak Lis tak sanggup dapat masalah spina & pinggul yang terkeluar dari kedudukan asalnya....
Masalah tulang belakang herot....
Sakit tumit akibat tendon Achhilles jadi pendek...
Sakit leher & kepala dek asyik mengimbang badan...
Bukan tu aje... boleh dapat masalah kencing tak lawas...
Juga masalah kitaran haid yang tak teratur...

Memang la bila berjalan nampak tegak & cantik tapi badan kita merana akibatnya.

Oleh itu, rakan-rakan yang dikasihi.....
Kuserahkan kepadamu memilih kasut idamanmu...
Apa yang penting pastikan.....
Kesihatan, keanggunan & kejelitaan tetap bersamamu.



3 comments:

  1. ha ha ha...kalau kita selalu menyalahi fitrah , pastinya " kefasadan " akan menjadi tetamu.

    sayangilah kaki ,,biarkanlah kaki berjalan mengikut fitrah kejadiannya.

    jangan siksa diri demi kecantikannnnn!!!!

    ReplyDelete
  2. info tentang kencing tidak lawas di SIHAT SELALU - Masalah Kencing Tidak Lawas

    ReplyDelete
  3. Mizjana:
    Kesian kan tengok org yg terpaksa berjalan "jinjjing" disebabkan tumit kasut yg sejengkal tingginya..
    Siksa..!!!!!!!

    ReplyDelete