Followers

Thursday, August 26, 2010

Jadikan diri anda sihat, cergas & ceria di bulan Ramadhan...


"Dari mana ni Cikgu Lis..."
Tanya seorang kawan kepadaku ketika aku ke gerai kueh- muehnya di salah satu bazar Ramadhan beberapa hari yang lalu.

Belum sempat aku menjawab tiba-tiba soalan yang ke dua datang kepadaku..

"Dari tempat aerobik ke?
Aku pun tersenyum sambil berkata ... "Ha.. ah dari tempat aerobik."

"Ish ish ish... puasa pun aerobik juga ? Tak letih ke?
Tanya Cik Mah lagi dengan muka penuh kehairanan & ingin tahu, sambil memasukkan kueh akok (kueh traditional negeri Kelantan) kegemaran anak-anakku.

Sambil tersenyum aku menjawab, "Alhamdulillah tak.. ".
"Kalau Cik Mah nak tahu... masa berpuasalah masa yang baik untuk kita melakukan senaman kerana badan kita akan jadi lebih cergas dan bertenaga."

"La... gitu ke Cikgu Lis..?" Tanya Cik Mah kepada ku dengan rasa penuh kehairanan.

"Betul Cik Mah... Bulan puasa biasanya badan kita cepat rasa letih & lesu akibat terlalu banyak rehat dan tidur disamping mengurangkan aktiviti fizikal kita sebagaimana sebelum bulan Ramadhan. Kesemua ini kita lakukan dengan alasan...
  • Takut letih
  • Takut haus
  • Takut pengsan
  • dan sebagainya
Sekiranya kita mengurangkan aktiviti fizikal dan banyakkan berehat @ tidur sudah pasti badan kita akan rasa lemah & lesu. Bukan itu aje Cik mah... apa yang paling ditakuti ditambah dengan amalan pemakanan kita yang tidak sihat seperti makan banyak karbohidrat & makanan yang manis-manis akan menyebabkan berat badan bertambah.

Sepatutnya berat badan kita makin berkurang kerana kurang makan di siang hari tapi jadi makin bertambah pulak akibat makan yang berlebihan masa berbuka. Silap-silap tamat je bulan Ramadhan penyakit kencing manis & darah tinggi pun menghinggapi kita."

Jelasku kepada Cik Mah.

"Untuk pengetahuan Cik Mah setiap tenaga (glukos) yang tersimpan dalam badan yang kita dapat hasil dari makanan yang kita makan masa berbuka & bersahur sepanjang bulan Ramadhan, perlu kita keluarkan. Jika tidak ia akan berada dalam badan kita sebagai lemak. Inilah punca kepada kegemukan, darak tinggi & jantung. Caranya hanyalah dengan melakukan aktiviti fizikal seperti bersenam berdasarkan kemampuan masing-masing.

Apabila kita bersenam semasa kita berpuasa, jantung & pernafasan kita bergerak cepat. Justeru itu kita perlukan tenagan untuk mengatasinya. Bermakna badan akan menggunakan tenaga (glukos) yang tersimpan dalam badan kita. Kekurangan "glycogen" dalam badan kerana berpuasa ditambah lagi dengan aktiviti senaman akan membantu proses pembakaran lemak.

Selain dari dapat mengeluarkan peluh, bersenam juga akan melancarkan pengaliran darah & sekaligus membentuk kekuatan otot. Hasilnya kita akan mendapat bentuk badan yang cantik yang menjadi idaman kita selama ini."
Jelasku dengan panjang lebar.

"Oooo..... gitu ke..??"
Tanya Cik Mah dengan penuh kehairanan. Kerana bagi Cik Mah inilah baru pertama kali dalam hidupnya dia mendapat penerangan yang cukup bermakna sekali.

"Sebab itulah saya tetap bersenam walaupun di bulan Ramadhan. Lagi pun dengan bersenam membuatkan saya berasa lebih sihat, cergas dan bersemangat untuk menjalankan aktiviti di siang hari mahupun di malam hari. Almaklum aje la.... Ramadhan tinggal beberapa hari je lagi.. saya perlu pastikan badan saya sentiasa sihat, agar saya dapat menjalaninya ibadah di bulan yang mulia ini sebaik mungkin." Sambung ku lagi.

"Seronoklah dengar penerangan dari Cikgu Lis fasal bersenam semasa di bulan Ramadhan. Rasa bersemangat la pulak......" Kata Cik Mah dengan senyum puas.

"Cukup ke 8 keping kueh akok ni Cikgu Lis? Kat rumah tukan ramai......"
Tanya Cik Mah pada ku.

"InsyaAllah cukup Cik Dah....kira sekeping sorang je, lagipun kueh akok ni manis & berlemak, kira dalam 45 kalori sekeping pulak tu, kalau makan banyak2 tak boleh la....
sebab lepas tu nak makan nasi pulak..... " Jawab ku kepada Cik Mah.

"Betul tu Cikgu Lis."
Angguk Cik Mah tanda penuh setuju sambil memberikan bungkusan akok kepada ku.

"Terima kasih Cikgu Lis kerana bagi penerangan yang panjang lebar fasal bersenam di bulan Ramadhan. Seronok & bersemangat jadinya Cik Dah. Ingat esok lepas Subuh & mengaji Quran nak ajak abang Daud pergi jalan kaki." Kata Cik Mah dengan gembira.

"Bagus tu Cik Dah." Jawabku sambil tersenyum puas kerana petang itu aku dapat menyedarkan Cik Mah betapa perlunya kita berusaha untuk cergas & ceria di bulan Ramadhan.

"Semoga kita semua sama-sama tidak mengabaikan aktiviti fizikal walaupun semasa kita sedang berpuasa."

Tips untuk rakan-rakan:
  • Mesti dilakukan sekurang2nya 3 kali seminggu.
  • 30-60 minit setiap sesi.
  • Mulakan dengan aktiviti pemanasan badan & diakhiri dengan aktiviti regangan.
  • Lakukan aktiviti fizikal berdasarkan kemampuan anda.
"Semoga kita sama-sama CERGAS, SIHAT & CERIA di bulan yang Ramadhan yang mulia ini.




4 comments:

  1. Beriadhah menghasilkan hormon endofin y menceriakan , menghilangkan stress bebanan kerja.

    Jd , beriadhah la bila2 pun asalkan membawa kepada nilai 'ibadah' di sisi Allah.

    Tahniah coretan post ni.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Miz. Kalau hormon endofin selalu diterima tubuh makan kita akan kelihatan awet muda... Subhanallah.

    ReplyDelete