Followers

Friday, July 16, 2010

Berapa banyak anda kena minum air dalam sehari..?


Jika anda mahu sihat & awet muda....
"Anda perlu minum banyak air, paling kurang 8 gelas sehari.."

Itulah kenyataan yang biasa saya dan kita semua dengar... Ada yang mematuhinya & tidak kurang pula yang mengabaikannya. Biasalah manusiakan...
Ada yang patuh & ada yang engkar..


Baru-baru ini, Jurnal Psikologi Amerika mendedahkan bahawa tidak terdapat bukti saintifik yang dapat menyokong teori "8 gelas sehari". Anda jangan silap faham kenyataan ini... Ia bukan bermaksud anda tidak perlu minum air. Air memang penting untuk tubuh manusia.

Bermakna, teori "8 gelas " sehari adalah kurang tepat, Sungguhpun demikian, bagi saya adalah lebih baik minum 8 gelas air sehari dari tidak minum langsung... Sangatlah merbahaya sekiranya seseorang sudah minum 8 gelas di waktu pagi maka dia akan mengandaikan bahawa kandungan air sudah mencukupi untuk dirinya untuk keseluruhann hari tersebut.

Apa yang saya cuba sampaikan ialah kandungan air yang kita perlu minum dalam sehari adalah bergantung kepada 2 faktor utama iaitu:
1) Cuaca pada hari tersebut.
2) Aktiviti yang kita lakukan.

Sebagai contoh, sekiranya kita melakukan aktiviti yang aktif seperti aerobik, berbasikal, berjoging dan sebagainya yang menyebabkan peluh keluar dengan banyak maka kita perlu minum air yang banyak berbanding dengan mereka yang hanya duduk dirumah melakukan kerja di rumah seperti menyapu, mengemas rumah, mencuci pinggan, bercucuk tanam dan sebagainya.

Begitu juga jika cuaca pada hari tersebut lebih panas berbanding dengan hari sebelumnya.. maka sudah pasti badan kita memerlukan air yang lebih pada hari tersebut.
Kesimpulannya badan memerlukan kandungan air yang cukup untuk membolehkan kita sentiasa berada dalam keadaan segar dan bertenaga. Kesemuanya ini bergantung kepada 2 faktor di atas iaitu cuaca & aktiviti.

No comments:

Post a Comment